Satelliet Meubelen is een echt hospitality bedrijf waarbij service en aandacht voor de gehele keten centraal staan. Sinds 1971 levert het bedrijf premium quality en tailor made meubilair voor de hospitality branche. Van horeca tot onderwijsinstellingen en van hotel tot kantoor, overal waar wordt geïnvesteerd in gastvrije ontmoetingsplekken vind je het meubilair van Satelliet.
Dat qua hospitality de daad bij het woord gevoegd is, wordt direct duidelijk als je de prachtige showroom inloopt en allerhartelijkst ontvangen wordt door de gastvrouw. Dit pand ademt sfeer, warmte en aandacht. Met Christan Brouwers, CEO van Satelliet Meubelen, en Floris Bosmans, sinds enkele maanden Duurzaamheidsmanager, spreek ik over duurzaam ondernemen. Hoe doe je dat?
Duurzaamheid gaat verder dan afval scheiden
“Satelliet Meubelen is altijd een bedrijf geweest dat dingen goed wil doen”, licht Christan (foto links) toe. “People, Planet en Profit, in die volgorde. We zorgen voor onze mensen, want dat is ons grootste kapitaal en we zijn ons zeer bewust van onze omgeving. We hebben maar één planeet en daar moeten we zuinig op zijn. People en Planet komen eerst, daarna komt Profit, want er moet ook gewoon geld verdiend worden. Financieel gezond zijn levert meer mogelijkheden op om in mens en planeet te kunnen blijven investeren. Wij hebben de intrinsieke overtuiging dat goed doen, goed resultaat oplevert. Intern en ook extern richting onze stakeholders. Wij gaan voor partnerships, voor lange termijn relaties. Met ons personeel, onze klanten en onze leveranciers. Daarbij gaan we voor gedeelde verantwoordelijkheid. Alleen samen kun je echt verschil maken en je processen in hun geheel goed inrichten.”
Loyaliteit
“Bij Satelliet zeggen we: ben je al LID van Satelliet? Wat staat voor Loyaal Integer en Deskundig. Loyaliteit toetsen we letterlijk, zowel in- als extern. We hebben ambitie, we werken hard, maar zorgen goed voor elkaar.”

Floris Bosmans
“Op kleine schaal merk je dat bijvoorbeeld op kantoor”, vult Floris aan. “Hier werkt nagenoeg niemand thuis. Samen werken in een inspirerende omgeving werkt gewoon beter. Thuiswerken kan en mag uiteraard wel, maar de werkomstandigheden op kantoor zijn dermate prettig dat vrijwel iedereen naar kantoor komt. Met de fiets of elektrische auto, dat wel natuurlijk.”
Duurzaam ondernemen: ‘dit moet nu en dit moet goed’
Christan: “Rond het jaar 2000 werden we ons er steeds bewuster van dat we verstandig willen omgaan met onze omgeving. Dat liep uiteen van slimme verpakkingen tot het welzijn van onze medewerkers en het beperken van vervuiling door zakelijk verkeer. In 2012 besloten we ons aan de ISO 26000 norm te committeren. Een internationale richtlijn om maatschappelijk verantwoord ondernemen te implementeren. Om te laten zien dat we ons inzetten voor People, Planet en Profit. Duidelijke richtlijnen en een integrale aanpak die goed is voor iedereen binnen onze gehele supply chain.
Die zaadjes plantten we destijds ook bij onze stakeholders. Wij produceren niet zelf en zijn daarom afhankelijk van leveranciers. We kiezen onze (buitenlandse) leveranciers heel bewust en toetsen met regelmaat of zij zich aan onze gezamenlijke afspraken houden. Van het naleven van goede werkomstandigheden voor het personeel tot het verwerken van reststromen. Ook kijken we met onze logistieke partner naar hybride vervoer en het aankoppelen van elektrisch stadsverkeer.”
Hierboven zie je het Duurzaamheidspaviljoen van Satelliet. ‘In dit fysieke ‘huis van de toekomst’ geven we je graag meer inzicht in de duurzame initiatieven waar we op dit moment al het verschil mee maken, maar ook in onze plannen voor de toekomst.’
Duurzaamheidsmanager – niet voor niets
“Wij hebben onze duurzaamheidsdoelen inmiddels verdeeld in 3 categorieën”, vervolgt Christan. “Mens en Organisatie, Product en Productie en Klant en Dienstverlening. Binnen deze 3 domeinen nemen we verantwoordelijkheid voor onze maatschappelijke rol en de impact die we hebben op onze leefomgeving. Floris werkte een aantal jaren als Facilitair Manager bij ons en vanuit die rol kreeg hij steeds meer te maken met verduurzaming: van ons pand, van het wagenpark, tot aan verantwoorde maaltijden voor ons personeel. Door onze missie om in 2030 de meest duurzame hospitality leverancier in Europa te zijn, en met het enthousiasme en de ambities van Floris, hebben we ruimte op de begroting gemaakt en is begin dit jaar de functie Duurzaamheidsmanager in het leven geroepen. Als je iets belangrijk vindt, moet het ook een plek krijgen. Via Floris krijgt dit nu de aandacht die het verdient en zetten we planmatig in op duidelijke thema’s.
Hierbij betrekken we ons personeel nauw. Zij krijgen de mogelijkheid en ruimte om in te schrijven op sub thema’s, denk bv aan het verduurzamen van onze panden en het beperken van afvalstromen. Natuurlijk staan we ook open voor suggesties. Zo gebruiken we bijvoorbeeld al een tijdje duurzaam toiletpapier van ‘The Good Roll’. Een kleine stap, maar wel met waarde. Ook maken we nieuwe producten van restmaterialen zoals luxe draagtasjes. Wist je dat we voor de horeca een verwarmde terrasstoel hebben ontwikkeld? Het is ongekend hoeveel energie dit scheelt. Gerichte verwarming wanneer het nodig is. No waste!”
Uitdagingen

Christan Brouwers
Floris: “Het is heel simpel. Als we niks doen sterven we uit. De CO2 uitstoot moet echt omlaag. Satelliet werkt hieraan vanuit intrinsieke motivatie. Duurzaamheid zit in ons DNA. Onze bedrijfsvoering hebben we goed op orde en daarom willen en kunnen we ook investeren.”
Christan (foto links): “We zien ook dat het organisaties waarbij het duurzaamheidsbeleid nog niet zo ver is ontwikkeld erg lastig wordt gemaakt. De overheid tegenover je, in plaats van naast je. De ondersteuning, funding en wet & regelgeving moet beter en simpeler. Ook wij lopen hier tegenaan. Dit houdt ons niet tegen, maar helpt ons ook niet. Ik kan me voorstellen dat dit organisaties die starten op de duurzaamheidsladder demotiveert en tegenhoudt om door te pakken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Bij deze een oproep aan lokaal en nationaal bestuur: Help. Kom naast ons staan. Ga de praktijk in, zie waar de uitdagingen liggen en pak die op. Samen. Want alleen gezamenlijk krijg je zaken in beweging.”
Tot slot
Floris: “Wij zijn altijd bereid onze kennis en visie te delen met andere organisaties. Op deze manier willen we graag ons steentje bijdragen aan de community. We organiseren en faciliteren regelmatig thema-avonden in ons Inspirium. Vanuit de gedachte; delen is vermenigvuldigen. Zelf zijn we continu op zoek naar sparringpartners om ook stappen vooruit te kunnen blijven zetten. We willen graag in gesprek met grotere bedrijven die ook ver zijn in het proces van verduurzaming. Om onszelf scherp te houden en te blijven ontwikkelen. Samen op weg naar een circulaire economie.”
Tijdens de rondleiding die ik na het interview door het ruime pand in Breda krijg, zie ik alle woorden in beeld: De verwarmde terrasstoel, het prachtige bedrijfsrestaurant dat wordt gerund door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, de samenwerking met zoveel verschillende partijen om klanten een totaalpakket te kunnen bieden en de steeds groter wordende duurzame materialen collectie. Ik loop het pand uit met een tasje gemaakt van reststoffen. ‘Gemaakt door Jolanda’ staat er op het aanhangende label. Ik ben een inspiratie rijker.
Wil je meer weten over Satelliet of met hen in contact komen? Ga naar www.satelliet.net